Selasa, 27 April 2010

BETANAK: Disebalik pemandangan yang indah.

Sungguh indah pemandangan dikampung halamanku kampung Betanak..jauh dari kesibukan kota..nampak tenang dan indah sekali mata memandang...akan tetapi disebalik keindahan dan ketenangan ini,ada sesuatu yang kekurangan enak mata memandang serta telinga mendengar..antaranya ialah:
1.Jalan2 kpg yg sudah rosak teruk tampa pemantauan pihak berwajib.
2.Kampung ini juga tiada bekalan air bersih (air paip)..punca bekalan utama air penduduk disini adalah air tadahan hujan..air tadahan hujan ini lah digunakan untuk minum,.mandi,.membasuh pakaian,.memasak dan sebagainya..
3.Apibila musim kemarau panjang,bekalan air tadahan hujan dalam "tong biru" sudah tidak mencukupi atau sudah kering kontang,maka penduduk disini tiada jalan lain selain mendapatkan sumber air dari tengah2 hutan menggunakan sampan..begitulah keperitan dan penderitaan penduduk disini bila tiba musim kemarau. \

2 ulasan:

Odeen berkata...

Lama dah tak pergi betanak..lebih kurang 15 tahun yang lalu...

ANNUAR RAMLI berkata...

Odeen: ada masa pergi lah kpg Betanak,kalo nk pergi,tggu musim ikan dan udang baru best...thank odeen kerana singgah dikpg betanak 15 tahun dahulu..tk banyak yg berubah dikpg Betanak dulu dan skrg odeen. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...